Home » Onze Schutterij » Marketentsters

Marketentsters

 

Het idee van Marketentster is van oorsprong afkomstig uit vroegere tijden, in de 16de en 17de  eeuw trokken de vrouwen achter het leger aan, om zo in de buurt bij de echtgenoot te zijn om hem te voorzien van zijn natje en droogje. Omdat de soldaten in die tijd zelf in hun voedsel moesten voorzien, maakten de vrouwen van de nood een deugd en boden ook anderen voedsel en drank als koopwaar aan. Vandaar de naam marketentster, die is afgeleid van “markentare” wat verkopen of verhandelen betekent, zij droegen een uniform wat sterk overeen kwam met dat van de eenheid waarbij zij diende. Afhankelijk het onderdeel kreeg de marketentster ook een penning waarop haar naam en die van het legeronderdeel was vermeld. In 1973 deed de marketentster haar intrede in het Limburgse schutterswezen. Tegenwoordig vervullen de marketentsters een meer symbolische rol, nu hebben de dames voornamelijk een representatieve functie, in hun prachtige kledij, met hun tonnetje en korfje, zijn zij de verrijking voor ieder schutterij. Bij speciale gelegenheden delen ze hapjes en drankjes uit aan genodigden, schutters en omstanders. De dames zijn dan ook herkenbaar aan de kleurrijke klederdracht en de verschillende attributen die ze bij zich dragen. Ze hebben een mandje bij zich met daarin stokbrood, worst, kaas, een glas, een afveegdoek en een mesje met een plankje. In een houten vaatje dat aan een draagriem is bevestigd, zit de drank, meestal jenever. Inmiddels zijn de Marketentsters een niet meer weg te denken element binnen de schutterijen en sinds 2005 zijn twee dames voorzichtig als marketentster toegetreden binnen de Giesbeekse schutterij en in 2007 is deze groep uitgebreid naar drie dames.

 

Huidige Marketentsters

 

  • Odette Gerritsen
  • Bianca Baars